torsdag 31 maj 2012

Är Du vd på ditt eget hjärnkontor?

I barndomen inplanteras och rotas de flesta av våra tankar om livet och om oss själva genom åsikter, reaktioner, och handlingssätt hos kamrater och vuxna som står oss nära. Och när vi blir äldre har vi faktiskt en benägenhet att återskapa barndomens emotionella miljö, på gott och ont. Med tanke på detta kan det verka svårt att förstå att det är vi själva, och ingen annan, som faktiskt har kontrollen över våra tankar.


"Dina tankar är dina egna, enbart dina att behålla för dig själv, ändra, dela, eller fundera över. Ingen annan kan tränga in i ditt huvud och ta dina tankar såsom du upplever dem. Du behärskar sannerligen dina tankar och din hjärna är din att använda som du själv beslutar det."  Wayne Dyer
   
Jag tror inte att man kan att rensa bort och rycka upp mycket rotfasta negativa tankebanor som man haft i 20, 30, 40, 50, 60, 70 år, bara för att man bestämmer sig för det. Men man kan överge dem, sluta "vattna" och sluta ge dem näring, låta dem "dö" eller gro igen totalt! Sedan kan man successivt plantera nya fräscha "plantor" som man hellre vill ha och som får en att känna sig bättre. Det är lättare att vara en tillgång för andra om man själv mår bra!
                                                                             
Studera följande uttryck:
   Jag låter mig luras!                       
   Jag låter mig såras!                          
   Jag låter mig manipuleras!
   Jag låter mig förtryckas!
   Jag låter mig göras vansinnig!
   Jag väljer att vara blyg, otålig,
     pratig, tyst, dominant osv

Dessa uttryck har ett helt annat budskap är de i det förra inlägget "Vet du verkligen hur du är" , och gör oss inte till några offer för omständigheterna utan mer aktiva och delaktiga, vilket är en bra början till förändring. Även om vi människor ÄR olika på många sätt och har har olika förutsättningar så är vi faktiskt vd på vårt eget hjärnkontor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar